Meediakajastus EÜE lehes

Pilt
Sutsa 04.11.2012, 19:59

RÜHM, KES KORDAGI KOKKU EI SAA
Sulev Mardiste
„Noorte Hääl Eesti Üliõpilaste Ehitusmalevas” Nr. 5, 12.juuli 1979

● Rauterühmas tänavu 100 malevlast
● Viis tööpäeva, mis kõik olid esimesed
● No adress – no problems?

Alates 1. juulist võis Balti jaamas näha üpris iseäralikku pilti. Moskva rongi vaguniustel seisid kentsakates (ainult reisijaile) vormides poisid-tüdrukud ja kontrollisid pileteid. Uudishimu ajas asjast selgust otsima: ah tudengid, ah et stroiotrjad, vagunisaatjate ehk raudteerühm EÜE-st! Igatahes äratasid nad palju rohkem sümpaatiat kui ronkmustades raudteemundrites ning albatrossi kombel kriiskavad professionaalid.

Rühmakomandör Mari Suurväli (kümnendat aastat malevas, viiendat raudteel):
„Sel suvel töötab raudteerühm sajaliikmelisena ja viie brigaadiga. Tervelt neljandik rühmast veedab suve rööbastel juba teist või mitmendat puhku. Tänavu on meil rühmas kokku 25 poissi, näiteks viis aastat tagasi polnud veel ühtegi. Vaatad – mehed nagu karud, võiksid betooni pilduda, aga näe – tulevad raudteele!”

Mis tõmbab siis? Tüüpvastused on: võimalus näha elu, võimalus tundma õppida inimesi, õppida suhtlema. Samuti on raudteel kindel töötasu. Kui ehitusel on malevlase palk paljus sõltuv materjalidega varustamisest, tööseisakutest jne., siis rong sõidab ikka omasoodu, kui ta just kraavi ei lähe. Ega helesinises „Estonias”, luksusrongis; seda õiget reaalsust näe, kaks tundi hiljem väljuva Moskva rongi platskaardivagunid annavad võimsamaid muljeid ja kogemusi.

1. juulil avas raudteerühm oma töösuve piduliku kogunemisega Esimese detsembri väljakul. Sama päeva õhtul läks juba üks brigaad sõitu. Ja nii oli iga päev kuni 5. juulini rühmale esimene tööpäev.

Eesti Raudteekonna Tallinna Vagunidepood, rühma lepingupartnerit, kummitab just suviti suur tööpuudus. Seekord jäi vajaka umbes 200 inimest. Raudteerühm oma sadakonnaga on depoole tubli kosutus.

Komissar Eedo Takker: „Varakevadel laekus meile 173 sooviavaldust. Paljudel kadus tahtmine vahepeal ära, liisuheitmise päevaks oli rühmas umbes kakskümmend inimest liiast. Tuli valida. Aga fakt jääb – raudterühmas on konkurents!”.

Rühmale algasid õppused juba aprillis. Mai-juuni jooksul tuli igaühel teha kutseoskuse eksam, OT-eksam ja proovisõit. Nüüd on kauaoodatud sõitudesuvi käes … Kas tõesti ilma muredeta?

Hädasti on vaja rühmale korralikku ja suurt staabiruumi. Selle eest peab hoolt kandma depoo, kes aga seda teinud pole. Praegune toauberik Balti jaama administratiivmajas küll nii suure rühma staabi mõõtu välja ei anna.
Tööperioodi vältel ei saa rühm täies koosseisus omavahel kordagi kokku – ikka on mõni brigaad sõidus. Kuid kindlasti on rühmale vaja korralikku ühiselupaika. Praegust olukorda vaevalt et soodsaks saab nimetada – kes kodudes, kes mööda ühiselamuid laiali. Depoole käib mõnusa elamise muretsemine üle jõu – sellise elamise, mis hoiaks malevlasi koos ja suudaks kodumugavuse asemele pakkuda tõelise malevaelu miljöö.

Kui keegi hakkab uurima EÜE-79 juhtiva kaadri ja rühmade asupaikade teatmikku lootuses, et leiab sellest ka mingi märkuse raudteerühma kohta, siis pettub ta rängalt. Raudteerühm ei käi kirjade järgi mitte ühegi regiooni alla. Tallinna regiooni kokkutulekust rühma esindusel (tervet rühma ju kokku ei saa) arvatavasti osa võtta lubatakse. Vormi kannab rühm ka – malevlastel on vormi kandmine töö ajal kohustuslik. Niisiis – kas legaalne partisaanitsemine?

Raudteerühmale on tänavune suvi järjekorras juba seitmes. Kas (see) seitse on ikka tõesti õnnearv, nagu räägitakse, selgub õige varsti.

NB! Postitamiseks logige sisse või registreeruge liikmeks.